sunnuntai 20. marraskuuta 2011

Mitä tapahtui?

Eilen tapahtui jotain ihan outoa! Minä olin ihan sekaisin: näin, kuulin ja aistin maailman ihan eri tavalla kuin normaalisti... Ja ei siis millään hyvällä tavalla. En tiedä mikä minulla oli, mutta kaikki oli hullusti. Minua pelotti ja itkin ihan hyvsteerisesti kaupungilla ollessani ja oman kotioveni edessä. En pystynyt tekemään mitään. En lukemaan, en käymään suihkussa, en yhtikäs mitään.

Kaikki alkoi toissapäivänä illalla kun minulle tuli kummallinen olo ja tajusin, että olin unohtanut ottaa lääkkeeni (Venlafaxin 300 mg & Abilify 5 mg). Olin kuitenkin siinä vaiheessa jo poikaystäväni luona, joten en jaksanut lähteä takaisin kotiin hakemaan lääkkeitäni. Yö tuli ja meni ja nukuin 14 tuntia! Herättyäni minulla oli edelleen vähän kummallinen ja "kevyt" olo (niin kuin olisin ollut kännissä tai pilvessä). Päivän mittaan oloni vain paheni ja paheni kaupungilla ollessani, kunnes olin murtumispisteessä ja soitin itkien poikaystävälleni, joka oli töissä. Menin lopulta vapisten ja hysteerisesti itkien kotiin, otin lääkkeeni ja menin sängylle lepäämään. Onneksi poikkikseni tuli varmistamaan millaisessa kunnossa olin. Oloni normalisoitui illan mittaan.

Mietin tässä vain, että mitä oikein tapahtui? Ei sillä, että unohtaa ottaa masennuslääkkeensä yhtenä tai kahtena päivänä pitäisi olla tuollaisia seurauksia, vai mitä? Sillä kuulemmahan ne lääkkeiden vaikuttavat aineet vaikuttavat aika pitkään, joten ei noin lyhyessä ajassa pitäisi tulla mitään hermoromahdusta. Oliko se dissosiaatiota? Olinko minä psykoottinen? Maaninen? Sainko minä paniikkikohtauksen? Oliko tuo joku skitsofrenian ennustusmerkki? En kerta kaikkiaan tiedä mitä minulle oikein tapahtui.


Onko kellään teistä ollut samankaltaisia kokemuksia? 

PS. Eilen tuli talven ensimmäinen lumisade kaupunkiin.  

9 kommenttia:

Placida kirjoitti...

Hei mia-ana! Vastasin dissosiaatio-kysymykseesi blogini kommenttiboksissa. :) Lisään tähän kuitenkin vielä sen, että kun itse olen dissosiaatiossa, luulen aina olevani psykoottinen(jota olen ollut ihan jo silloin aikanaan kun masennukseni dignosoitiin psykoottiseksi) mutta minun on ollut aina vaikea erottaa psykoottisia ja dissosiatiivisia oireita toisistaan. Suurimmaksi osaksi oireeni ovat kuitenkin olleet dissosiaatioita, ainakin viime aikoina.

Voimia!

mia-ana kirjoitti...

Placida: Kiitos vastauksestasi! Voimia sinullekin!

Anonyymi kirjoitti...

Venlafaxin ilmeisesti aiheuttaa jo aika nopeesti vieroitusoireita, että ihan siitä voi johtua, ole huoleti jos ja kun ja toivottavasti tuo oli vaan yksi kerta ja johtui lääkkeen unohtamisesta

-hansu-

mia-ana kirjoitti...

Anonyymi: Kiitos tiedosta! Toivotaan asian olevan niin.

Tashee kirjoitti...

Minäkin haluan sanoa mielipiteeni, ettet vainoharhaile ja pelkää pahinta. Minulla tuli ainakin jo yhdensta unohtuneesta venlafaxine -annoksesta vieroitusoireita. Niitä oli ahdistus, epätodellisuuden tunne, fyysinesti heikko olo, "sähköiskumaiset" tuntemukset, jotka meni läpi kehon, pyörtymisen tunne... yms yms, tosi huono olo!

Jos nuo sinun tunemukset meni ohi lääkkeiden ottamisen jälkeen, johtui se tod. näköisesti venlafaxinin vieroitusoireista. Kannattaa lääkäriltä kysyä.

mia-ana kirjoitti...

Tashee: Kiitti tiedosta! Joo, osa noista oireista kuulostaa tutulta. Pitää tosiaan kysyä lääkäriltä.

Anonyymi kirjoitti...

Minäkin syön Venlafaxinia (150mg), ja yksi unohtaminen ei ole vielä vaikuttanut, mutta muutama tunti sen jälkeen kun olisi pitänyt ottaa toinen tabletti, huomaa "vieroitusoireet". Epätodellinen, tavallaan pyörryttävä olo, sekä löysä vatsa ja kuvottava olo. Eli kyllä pari unohdusta vaikuttaa.

mia-ana kirjoitti...

Anonyymi: Kiitos, että kerroit omasta kokemuksestasi. Kuulostaa hyvin tutuilta "vieroitusoireilta".

Anonyymi kirjoitti...

Minulla oli myös vastaavia tuntemuksia eilen ja viime yönä, kun olin unohtanut ottaa Venlafaxinia 150 mg. Googletin ja löysin tänne, joten hyvä tietää, että noi johtu unohduksesta.